Jak nie przepłacać za powrót do szkoły?

Powrót do szkoły to często dokonywane w panice zakupy podręczników, zeszytów i przyborów szkolnych. Próbując zdążyć z zakupami między powrotem z wakacji, a pierwszym września, łatwo zapłacić o kilkaset złotych więcej. Tymczasem te same produkty w internecie są dostępne bez kolejek i mogą być nawet o kilkadziesiąt procent tańsze.

Jak mówi Katarzyna Świerczewska z serwisu Ceneo.pl, aby zaoszczędzić na zakupach najlepiej korzystać z porównywarek cenowych. Ułatwiają one nie tylko wyszukanie najtańszych ofert, ale również zaplanowanie zakupów od wielu dostawców jednocześnie. Dzięki temu możemy zaoszczędzić nie tylko pieniądze ale również czas poświęcony na zakupy. Ceneo.pl ma obecnie aż 100 814 ofert w kategorii „artykuły szkolne”, w tym aż 18 000 plecaków i tornistrów oraz 8 000 piórników. Do artykułów najczęściej kupowanych w internecie należą również: zeszyty, farby, kredki, podręczniki i pomoce naukowe. Nabywcy doceniają również ogromny wybór komputerów i zabawek.

Ceneo.pl, jak co roku, przed pierwszym września publikuje statystyki dotyczące internetowej sprzedaży artykułów szkolnych. W 2021 r. najpopularniejszym produktem szkolnym jest zestaw podręczników do nauki czytania dla przedszkolaków „Kocham czytać”, drugie miejsce zajmuje plecak firmy Xiaomi a trzecie elementarz dla klas 1-3. Aż dziewięć produktów z top 20 to podręczniki. Druga najpopularniejsza kategoria to plecaki (3 produkty w top 20).

W serwisie Ceneo.pl podręczniki odpowiadają za największą część ruchu internetowego związanego z artykułami szkolnymi. W 2021 roku jest to aż 39%. Na drugim miejscu pod tym względem są przybory i akcesoria szkolne (26%) a na trzecim tornistry plecaki i torby (19%). Według danych serwisu, w internecie coraz więcej pieniędzy wydajemy na tornistry i plecaki.

W tej kategorii średnia wartość koszyka zakupowego w tym roku wzrosła o 39% w porównaniu z rokiem 2020. Z drugiej strony aż o 41% zmalała średnia wartość koszyka w kategorii podręczniki. Aż 74% osób kupujących artykuły szkolne w internecie to kobiety, dominują osoby w wieku od 25 do 34 lat 34%, drugą największą grupę wiekową stanowią osoby w wieku 35 – 44 lata.

W przypadku plecaków i tornistrów podstawowym kryterium wyboru jest wzornictwo i jakość wykonania. Najtańsze plecaki to wydatek nieznacznie przekraczający 30 złotych. Jednak najpopularniejsze są produkty z motywami nawiązującymi do gier komputerowych lub postaci z filmów dla dzieci. Większość produktów wysokiej jakości dostępnych jest w cenach pomiędzy 150 a 250 złotych.

Kupując w sieci należy pamiętać o bezpieczeństwie

Kierując się na stronę docelową sklepu należy zwrócić uwagę, czy jest ona zabezpieczona protokołem https. Rozwiązanie to powinno być standardem w sytuacji gdy dokonując transakcji podajemy swoje dane osobowe. Zabezpieczone witryny można rozpoznać dzięki symbolowi kłódki, jaki pojawia się przy adresie.

Jak podkreśla Katarzyna Świerczewska z Ceneo.pl, zdarza się, że bardzo atrakcyjne oferty produktów mogą być pułapkami zastawionymi na klientów. W przypadku, gdy widzimy cenę o połowę niższą niż u innych dostawców powinniśmy być ostrożni. Taka oferta może być próbą wyłudzenia środków finansowych lub danych osobowych. W takim przypadku najlepiej dokładnie sprawdzić opinie innych użytkowników o produkcie oraz o sprzedawcy. Problem znika, jeżeli do sklepu internetowego trafiliśmy dzięki porównywarce, takiej jak Ceneo.pl. Mamy wtedy dostęp wyłącznie do ofert publikowanych przez zweryfikowanych sprzedawców.

Praktycznie w każdym przypadku powinniśmy kierować się nie tylko ceną ale również opiniami użytkowników, warunkami dostawy, dostępnymi metodami płatności oraz warunkami dokonywania zwrotów. W serwisie Ceneo.pl każdego dnia publikowanych jest ponad 10 tysięcy opinii o produktach. Wiekszość z nich jest oznaczona znaczkiem „Zaufane opinie”. Oznacza to, że są potwierdzone zakupem.

Bezpieczniej jest płacić kartą

W przypadku problemów na naszą korzyść działa to, że płatności kartami są bardzo dobrze udokumentowane. Płacąc kartą jesteśmy również w znacznie lepszej sytuacji gdy nie otrzymaliśmy ani towaru ani zwrotu pieniędzy od sprzedawcy. Odzyskanie środków będzie wtedy możliwe dzięki tak zwanej procedurze charge-back. Aby otrzymać zwrot, wystarczy złożenie reklamacji w banku.

Jak mówi Katarzyna Świerczewska, wymagania instytucji rozliczeniowych wobec firm sprzedających towary w sieci w znaczący sposób przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa rynku e-commerce. Zaangażowanie sprzedawcy w jakiekolwiek podejrzane praktyki z reguły oznacza, że traci on możliwość akceptowania kart płatniczych.

Kupujący w sieci mają więcej praw

Pamiętajmy o tym, że zgodnie z prawem artykuły kupione w internecie w ciągu 14 dni od daty zakupu można zwrócić bez podania przyczyny. Zwrot obejmuje również koszt przesyłki według najtańszej metody oferowanej przez sprzedawcę. Wiele sklepów idzie dalej niż przepisy i oferuje również darmową przesyłkę zwrotną. Dotyczy to jednak głównie sklepów zlokalizowanych na terenie Polski.

You may also like

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *