Po dwóch latach koncern News Corp. kończy wydawanie pierwszego dziennika dostępnego wyłącznie na tabletach. Po raz ostatni „The Daily” ukaże się 15 grudnia.
„Niestety, nie mogliśmy znaleźć wystarczająco dużego grona czytelników wystarczająco szybko, żeby przekonać się o tym, że tytuł będzie się utrzymywał na rynku na dłuższą metę” – czytamy w oświadczeniu koncernu News Corp. Pozostałości po pierwszej „ipadowej gazecie” staną się częścią amerykańskiego brukowca „New York Post”, również należącego do koncernu News Corp., kontrolowanego przez Ruperta Murdocha.
„The Daily” startował z wielkim rozmachem na początku lutego 2011 r. w Muzeum Solomona Guggenheima. iPad zadebiutował zaledwie rok wcześniej, ale magnat prasowy od samego początku twierdził, że prasę uratują tablety i jako pierwszy na świecie zdecydował się na eksperyment: pierwszy tabletowy dziennik. Prace nad nim pochłonęły 30 mln dol.
- Tydzień jego funkcjonowania będzie kosztował pół miliona dolarów, to solidne finansowanie – ujawnił sam Rupert Murdoch. Tak dużych przedsięwzięć amerykański rynek prasowy nie widział od 1982 r., kiedy koncern Gannett uruchomił dziennik „USA Today”. Na początku w redakcji „The Daily” pracowało 170 osób, w tym doświadczeni amerykańscy dziennikarze, jak np. Sasha Frere-Jones (krytyk muzyczny w renomowanym tygodniku „New Yorker”) czy Mike Nizza (wcześniej reporter „New York Timesa”, miesięcznika „The Atlantic” i szef informacji w AOL). Pozostałe firmy medialne powitały debiut „The Daily” z nadzieją.
Jednak w lipcu tego roku wydawca zwolnił prawie jedną trzecią zespołu, pozostawiając w redakcji 120 osób, głównie w dziale opinii oraz sportowym. Czytelnicy najwyraźniej nie byli zachwyceni nową „gazetą”, która w odbiorze przypominała klasyczne tabloidy, jak np. „New York Post” z rozbudowaną rubryką towarzyską, tekstami o gwiazdach i popkulturze oraz dużą liczbą zdjęć. Według nieoficjalnych informacji po 18 miesiącach „The Daily” udało się przyciągnąć do siebie niewiele ponad 100 tys. czytelników, którzy sięgali po tytuł zarówno na iPadach, jak i na urządzeniach z systemem operacyjnym Android (np. Galaxy Tab). Roczna prenumerata kosztowała zaledwie 40 dol., ale mimo to wydawca nie potrafił uzbierać 500 tys. klientów, by pismo wyszło na zero. Według informacji dziennika „Guardian” straty tabletowego dziennika sięgały 30 mln dol. rocznie.
„Od początku »The Daily « był odważnym eksperymentem i niezwykłym miejscem tworzenia innowacji. […] Weźmiemy najlepsze rzeczy, jakich się tam nauczyliśmy, i wprowadzimy je w innych naszych mediach. Chcę podziękować wszystkim dziennikarzom oraz specjalistom od technologii i zarządzania za ciężką pracę włożoną w »The Daily«” – oświadczył Rupert Murdoch.
Komunikat o zamknięciu tabletowej gazety zbiegł się w czasie z reorganizacją, prowadzoną przez koncern. Wkrótce ma on wydzielić ze swoich struktur nową spółkę zajmującą się wyłącznie działalnością wydawniczą. Skupi ona pod nazwą News dzienniki „The Wall Street Journal”, „New York Post” oraz wydawnictwo książkowe HarperCollins. Jej szefem zostanie Robert Thomson, obecnie szef „The Wall Street Journal”. Pozostałe aktywa, czyli stacje telewizyjne, kanały tematyczne, platformy cyfrowe orz wytwórnie filmowe, będą zarządzane przez firmę pod nazwą Fox Group.
Skomentuj
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.